Lavkarbobrød 1. forsøk

Etter å ha samlet ingredienser i en måneds tid har jeg endelig bakt «lavkarbo luksusbrød» for første gang (se blogginnlegg fra 9.sept:  «En brødoppskrift! » ). Baking er ikke en av mine aller sterkeste sider, bortsett fra den fantastiske fruktkaken jeg lager til jul (oppskrift kommer nærmere jul). Jeg freaket derfor litt ut da formen nærmet seg full. Jeg så for meg at det etter to minutter inni ovnen vil være røre overalt, og at det ville kreve enn del etterarbeid å gjøre ovnen ren. Jeg fordelte derfor røren på to former, og det overraskende resultatet ble to svært lave brød. Neste gang skal jeg kontrollere det indre stresset med tanke på vasking av ovn på en bedre måte, og håper da at jeg får ut et passe høyt brød.

Den naturlige følgen av alt dette ble at jeg måtte spise fem brødskiver (for øvrig et kjent triks hvis man er mer glad i pålegg enn brød). I det store og hele er jeg fornøyd. Det ble saftig og bra, men det er viktig å huske at dette er et lavkarbobrød, og ikke et deilig grovbrød. Hvis du ser for deg det siste, kan du oppleve en svak følelse av savn når du spiser dette brødet. Det som blir spennende nå er å se hvordan brødet utvikler seg de nærmeste dagene.

Om Hege Gjessing

President, Den norske legeforening I permisjon fra anestsiavdelingen, OUS (Oslo universitetssykehus), Rikshospitalet.
Dette innlegget ble publisert i kosthold. Bokmerk permalenken.

4 svar til Lavkarbobrød 1. forsøk

  1. Hvor viktig er det at det hele skjer i en _silikon_-form? Duger ikke vanlige brødformer?

  2. Andreas Nøttveit sier:

    Tenkte å teste dette ut til uken.

    Har du noen anbefallinger om hva pålegg som gjør seg med brødet?

    • Jeg synes brødet fikk en litt skarp smak, og tror kanskje det skyldes sesamfrøene. Det kan derfor være verdt et forsøk å bytte de ut med linfrø eller ta halvparten av hver. På påleggsfronten tror jeg alle typer ost-, kjøtt- og fiskepålegg fungerer bra. Brødet holdt seg fint og saftig hele uka. Jeg har også tenkt å putte inn litt havregryn neste gang. Da blir det ikke like lavkarbo, men det er forstatt et langsomtkarbobrød. Lykke til! Fortell gjerne hvordan det gikk.

Legg igjen en kommentar