IPad og Helse-IT

Jeg havner i iPad-diskusjoner om dagen. For eller mot, nytte eller jåleri, Mr Jobs fantastiske oppnåelser mot Apples dårlige prinsipp om ikke å dele. Jeg er begeistret for iPad’en min, og i tillegg til at jeg synes den er deilig elegant mener jeg at den har stor nytteverdi for meg.  Den aller største forskjellen fra tidligere er at jeg nå kan la være å bære rundt på dokumenter. Musklene rundt høyre skulder er i ferd med å blir normale igjen.  IPaden gjør det lystbetont å lese dokumenter – selv jeg kan sakte men sikkert begynne å gi slipp på papirbunkene.

På speideren lærte vi at en surring eller knute som ser pen ut også virker som den skal. Jeg var ti år, men husker  regelen fremdeles.  Grunnen til at alle som begynner med Apple blir begeistret er blandingen av det enkle og det pene. Når du vet hva du vil, får du det til med enkle grep og det ser bra ut. Tidligere pc-frustrasjon blir til Apple-kjærlighet. 

Og nettopp der er sammenhengen til IT i helse.  I vårt 2011-samfunn vet vi at IT-systemer spiller en rolle for  pasienter. I rotete systemer blir viktige opplysninger borte. Kompliserte systemer blir ikke brukt.  Systemer som stadig vekk kræsjer og henger skaper frustrasjon og dårlig humør, og dette fører igjen til ineffektivitet.  IT har til nå ikke vært prioritert i helsevesenet.  Det har blitt brukt for lite penger på dette, og derfor er det fremdeles langt fram til IT faktisk blir en hjelp for leger og sykepleiere.  Riktignok er alle enige om dette, og det legges planer om  å bruke mere penger. Pengebruken er imidlertid avhengig av at det skapes overskudd, sånn at det «finnes penger å bruke».  Det siste er litt risikabelt. Vi trenger helt klare mål for hvor vi vil være IT-messing sett i helsevesenet, og så må vi holde oss til den planen.

Om Hege Gjessing

President, Den norske legeforening I permisjon fra anestsiavdelingen, OUS (Oslo universitetssykehus), Rikshospitalet.
Dette innlegget ble publisert i helsesystemet. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar